29 Ağustos 2014 Cuma

Kanser tanısında kuantum umudu

?zmir Y?ksek Teknoloji Enstit?s? (?YTE) b?nyesindeki geli?mi? laboratuvarlarda ?retilen 4 atom bile?enli kuantum noktalar?n?n, akci?er ba?ta olmak ?zere bir ?ok kanser t?r?n?n erken te?hisine imkan sa?lamas? hedefleniyor.

?YTE Fen Fak?ltesi Dekan? Prof. Dr. Serdar ?z?elik,?banknottan cep telefonuna kadar hayat?n bir?ok alan?na giren nanoteknolojide ulusal teknolojinin geli?tirilmesi amac?yla enstit? b?nyesinde Kalk?ma Bakanl??? deste?iyle geli?mi? laboratuvarlar?n olu?turuldu?unu, bunlardan birisinin de kimyasal nanoteknolojik ara?t?rmalar?n y?r?t?ld??? nanomalzemeler laboratuvar? oldu?unu ifade etti.

Uygulamalar?n kimyasal boyutta kullan?m?n?n ?ok yayg?n oldu?unu ancak teknolojinin h?zla ilerledi?ini, insano?lunun kar??la?t??? bir?ok sorunun ??z?m?nde kuantum teknolojisinden ??z?m bekledi?ini ifade eden ?z?elik, ?YTE olarak sa?l?k, enerji, savunma, petrokimya ve g?r?nt?leme teknolojileri gibi alanlarda de?i?imler yaratabilecek baz? teknolojiler ?zerinde ?al??t?klar?n? anlatt?.

D?nyadaki di?er geli?mi? laboratuvarlarda bug?ne kadar daha ?ok ??l? ala??m yani 3 atomun bile?enlerinden olu?an kuantum noktalar?n?n elde edilebildi?ini, yapt?klar? ?al??malar s?ras?nda ?ok ender g?r?len 4 atom bile?enine sahip kuantum noktalar? ?retmeyi ba?ard?klar?n? aktaran ?z?elik, atom bile?enlerinin artmas?n?n kuantum noktalara yeni ?zellikler kazand?rd???na dikkati ?ekti.

LED EKRAN TEKNOLOJ?S?

Geli?tirdikleri kuantum noktalar?n sa?l?k ve LED ekran teknolojilerine uygulanmas? i?in projeler y?r?tt?klerini dile getiren ?z?elik, sa? k?l?n?n 20 binde biri boyutundaki bu noktalar?n kanser hastal???n?n te?hisinde de kullan?labilece?ine de?indi.

Bug?n akci?er gibi baz? kanser t?rlerinde mevcut tan? sistemlerinin erken te?his konusunda zorland???n?, kanserli h?creler yay?ld?ktan ve bir doku olu?turacak boyuta geldi?inde g?r?nt?lenebildi?ini i?aret eden ?z?elik, bu a?aman?n da art?k hastal???n ?ok ilerlemi? safhas? oldu?unu, hastalar?n bu nedenle iyile?me ?ans?n?n azald???n? bildirdi.

Geli?tirdikleri kuantum noktalar?n v?cuttaki belli h?crelerin hastal?kl? oldu?unu tan?mlayabilece?ini belirten ?z?elik, ?u bilgileri verdi:

"Kuantum noktalar? sayesinde kanserli vir?s, hen?z bir ka? h?cre boyutunda dahi tespit edilebilecek. B?ylelikle erken te?hisle hastal???n iyile?tirilmesi m?mk?n olabilecek. Kuantum noktalar?, v?cuttan al?nan s?v?lar ?zerinde yap?lacak kanser test kitlerinde ya da MR benzeri g?r?nt?leme teknolojilerinde kullan?labilecek. Hen?z ?al??man?n ba??nday?z. Kuantum noktalar? ?retiyoruz ve bu noktalar?n sa?l?kl? ve hasta h?creleri ay?rabilmesini sa?lama ?al??malar?n? y?r?t?yoruz. Laboratuvar ortam?nda hastal?kl? ve sa?l?kl? h?creler ?zerindeki deneyler devam ediyor.

?al??maya g?re kuantum noktalar?n?n ?zerine kanserli h?creleri tan?yacak protein ya da peptitler ba?l?yoruz, b?ylelikle noktalar kanserli h?creleri y?zeyindeki proteinleri tan?yor. Manyetik g?r?nt?leme ?zerindeki ?al??mada da taneciklerin ?zerine m?knat?slanma ?zelli?i olan atomlar ba?l?yoruz. Bu atomlar manyetik ortam alt?nda hastal?kl? h?creleri belirleyebiliyor."

Bu alandaki ?n ?al??malar?n olumlu sonu? verdi?ini, bu ?al??ma sonras? t?p fak?ltesinden bilim insanlar?yla hayvan deneyleri ve ard?ndan insan deneylerine ge?ilebilece?ini vurgulayan ?z?elik, "Dolay?s?yla s?re? bug?nden yar?na tamamlanacak d?zeyde de?il. 5-6 y?ll?k vadelerden bahsediyoruz. Ancak bu alanda ?al??an kadrolar?n art?r?lmas? halinde bunu 2-3 y?ll?k gibi vadelere ?ekme imkan?m?z olabilir. Biz, 5 y?ll?k vadede kuantum taneciklerinin kanser tan?s? kitlerinde veya g?r?nt?leme sistemlerinde kullan?lmas?n? hedefliyoruz" diye konu?tu.

?

?


View the original article here

0 yorum:

Yorum Gönder

Text Widget

Copyright © 5 KİLO VERMEK | Powered by Blogger

Design by Anders Noren | Blogger Theme by NewBloggerThemes.com